Sunday, October 12, 2008

myvi s.e

Pagi pergi kelas, pastu balik kelas, pastu makan, pastu pergi rumah terbuka ustaz tengku, pastu balik bilik, bersiap dan pergi kerja ngan motor.
Tarikh sebenar adalah tidak dapat dipastikan dengan cuaca hujan renyai-renyai disaat aku memulakan perjalanan ke tempat kerja.

Tetamu hari ini seramai hari-hari semalam, sale tak kurang dari 9ribu membuatkan pekerja-pekerja agat kalut buat itu-ini. Anyway aku tetap cool kerana kena jaga pintu sajer, pastu pulak jaganya dua orang. Pergerakan digit nombor pada jam digital telahpun memasuki pukul 11.00 malam. Dan malam ni aku kena stay sampai kul 12 sebab ada manager paksa aku stay.
Oleh sebab tak tau nak buat apa, jadi aku pergi lap sudu garfu yang baru dibasuh. Sedang dok leka mengeringkan air, tetiba salah sorang kawan amik tisu dan pergi ke seksyen c yang dah takder orang. Dengan buat tak kisah ngan cara dia yang agak laju tu aku terus gigih mengelap sudu dan garfu.

Pastu bunyi esakan dari seksyen C tersebut, sah da budak ni nangis, mula-mula tu tak berani nak jengok, tapi sebab seksyen tu depan mata aku, aku pun jenguk tengok dan seorang perempuan sedang lap meja sambil mata menitiskan air mata, sah! Dia yang amik tisu tadi.
Alamak! Dia prasan aku tengok dia pastu cepat-cepat buat kerja mengeringkan air dari sudu, garfu dan tisu. Mata kami sempat bertentang dan aku dah tak tau nak buat apa, lepas dapat piker balik dan menggerakkan tahap kesedaran diri ketahap kematangan yang sebenar.Aku terus ke tempat kawan pompuan dengan semangat yang tinggi dan macho, bukan kearah yang nangis tu tapi yang lain.

Aku suruh dia tolong pujuk member yang nangis ni, bukan apa… buruk la pompuan nangis sambil lap meja, kalo nak nangis, duduk la sat, pastu tutup muka sikit macam dalam movie yang biasa kita tengok tu. Jadi pelajaran hari ini adalah “jangan nangis teresak-esak sambil lap meja, buruk. tiber”

Yang sorang ni pulak satu hal, buat tak tau jer dan terus sapu sampah. Nak tak nak terpaksalah aku buat kerja balik dan aku jer yang paling dekat dengan pompuan yang menangis ni yang lebih senang kita sebut sebagai N(bukan nama sebenar).

Jadi aku pun pergi la dekat N ni dan Tanya dia ok ker tak, nampaknya dia tak jawab cuma melambaikan tangan dengan erti kata tak ok. Aku cakap kat dia, it’s ok, sori tak pandai nak pujuk, tak pandai nak handle. Dia angguk-angguk dan geleng tanda dia tak perlukan itu semua. Reda sikit jiwa aku dan abis aku nyer part. Jadi aku terus buat kerja.

Sambil mengerjakan sudu dan garfu tu, terfikir jugak apahal yang si N ni nangis, tadi elok-elok aku tengok dia borak ngan manager, shif manager dan sorang lagi shif manager. Alik-alik pergi nangis pulak. Ni mesti kes kena marah ni pasal menegur orang atasan. Tekaan aku tentunya tak tepat dan jika berita ini aku war-warkan tentu ianya jadi satu fitnah yang boleh membahayakan nyawa.

Diam itu lagi elok, tapi tak pasal-pasal aku jadi marah, naper la kes-kes kecik pun boleh jadi satu kes nangis. Kalo lelaki yang membuat seorang wanita menangis boleh cakap dia seorang yang dayus, jika wanita lain menyebabkan seorang wanita yang lain menangis, pompuan tu memang tak berhati perut.

Itu memang telah aku setkan dalam pendirian aku dan pandangan aku. Dan itu mengingatkan kepada kes-kes lama. Berapa ramai wanita menangis kerana aku. Maafkan aku, kawan; maafkan I, sayang; maafkan saya, awak; dik, maafkan abang; kak, maafkan adi; mak, ampunkan saya. Waktu itu saya masih bodoh dan kurang memahami.

3 comments:

Adlan said...

apa kaitan tajuk dgn isi post ini?

Anonymous said...

kaitan tajuk n isi post mungkin kerane si N tu nangis sbb tak dpt balik dgn manager yg naik kete MYvi SE. itu presumption aku yg tak tepat.
sekian. sajer.

iftin nasuha said...

haah la. xd kaitan.ingatkan ad citer dapat naik myvi se ke,tolong jaga kat showoom ke..tiber ada gadis nangis.em pelik2..