Sunday, July 20, 2008

i am not the judge nor the juror

beberapa minggu yang dipenuhi dengan kerasionalisasi fakta dan alasan, menjadikan sebahagian besar rakyat Malaysia memenuhi otak mereka dengan bermacam-macam verdik, seterusnya mereka memberi pendapat berupa keputusan yang sanggup dipertahankan walau bergadai maruah.

itulah kepelikan pada retina pengamatanku melihat dan merasai alunan kromok politik negara malaysia. kebanjiran maklumat boleh merubah penyokong dan pengundi atas pagar dalam satu pembacaan, dalam sebuah perdebatan.

aku masih cuba mencari kebenaran disebalik setiap langkah dan stategi setiap pihak. nak tak nak, setiap berita dari mulut manusia bukan ahli dan media massa adalah menjadi sumber kedua atau ketiga. apa yang aku ingin cari adalah:

objektif umno, barisan nasional, pkr, pas dan gabungan pembangkang ditubuhkan.
apakah dasar perjuangan mereka,
sekitar sejarah strategi perjuangan mereka,
menifesto setiap parti dan
sejauh mana komitmen mereka merealisasikannya dalam dunia global ini.

aku tak mahu menjadi seperti mereka diluar sana yang amat mudah terpengaruh.
aku tak mau diperkotak katik menurut segala provokasi dan kata-kata manis.
kerana aku adalah pencari kebenaran, tidak berhukum tanpa bukti, tidak berkata dengan nista, pendapat mereka bagiku cuma bayangan, fakta tempat berduduk kaki pendirianku.

aku bukan kamu dan aku seunik diriku.

2 comments:

deyanah said...

jadik lah diri kamu yang sebenar abang L..

Anonymous said...

wah! kagum aku bace entry nih! jgn biarkan mereka2 itu dgn agenda2 mereka! tiber.
bile nk dtg uia nihh..