Friday, July 18, 2008

semalam kakinya berlari

hari semalam, dia begitu bersemangat untuk kali pertama turun sebagai salah seorang wira sukan. tetapi ini kali pertama baginya, hari pertama pada minggu pertama sem ini. jadi petang ini dia cuma merenggang-renggangkan badan untuk berjalan pantas selepas ini. selepas streching lebih kurang 10 minit, dia memulakan lariannya disekeliling sebuah kawasan lapang dipanggil apron.

mindanya tak lepas dari berfikir dan merangcang perkara yang akan dibuatnya malam nanti dan hari-hari esok. kawannya mengajak ke taman ilmu dan budi melihat bazar sempena apa ntah, mungkin tak pergi. buku yang dipinjam semalam belum habis dibaca.

setelah seketika, dia teringatkan kacau bilau yang berlaku dalam negara. fitnah semakin menjadi-jadi, sahut mindanya. ya.. inilah satu sebab mengapa melaka boleh jatuh ketangan portugis. ada sebab lain?? semestinya itu bukan sebab yang kuat tanpa sebab yang lebih dominasi. antara sebab-sebab melaka jatuh ke tangan portugis adalah seperti berikut:

punahnya kepemimpinan(sultan mahmud banyak gundik).
pergantian tun perak yang cukup bijak oleh tun mutahir yang baru disaat kacau.
berleluasa sikap tali barut dan rasuah dalam bentuk yang tersendiri.
hukum kanun melaka dan hukum kanun laut melaka diabaikan kecuali dalam amalan prosedur dan pengurusan.
sikap tak jujur pedangang asing.
kuasa perang melaka yang tak up to date ngan masa.

perlahan-lahan dia memperlahankan lariannya, seketika nanti adalah masa untuk berhenti. berhenti secara mendadak boleh menyebabkan pitam. oleh itu dia mengambil satu lagi pusingan untuk menurunkan darjah kepanasan badan dan mengembalikan otot-otot pada aktiviti normal badan.

sekarang si dia sudah menamatkan aktiviti jogging, dia berjalan-jalan di sekitar hangar. tanpa perasan, sebuah longkang besar dihadapan menunggunya. longkang yang besar dengan penutup yang diperbuat dari besi. dia masih tak mengetahui apa yang menunggunya didepan. dia masih berjalan kearah longkang tersebut.

tiba-tiba..... kakinya terperosok kedalam longkang itu. rupa-rupanya penutup longkang tersebut kehilangan sebatang besi, kakinya terperosok sampai ke lutut. keseorangan.... sebelum dia memandang kiri dan kanan(terus memandang kiri dan kanan apabila jatuh akan mengundang perhatian manusia sekeliling), dia menarik kakinya dan cuba berjalan, tetapi hanya 3 langkah, dia terduduk.

alhamdulillah.... tiada yang teruk. dia masih belum boleh bangun. dia mengurut sedikit bahagian yang cedera, sedikit darah, sedikit lebam dan sedikit aduhan kecil"auchhhh". setelah mengundang tabah, setelah keyakinan kembali, setelah sakit membelah hilang. dia bangun dan berjalan pulang, dengan fikiran.."this evening is my next blog's post"

3 comments:

skyblue said...

kau jatuh longkang? huahuahuahaha...

Jai said...

Kau jatuh longkang? huahuahauah...

Anonymous said...

take care lah abg ad!nk pakai spek ea?
:)