Monday, June 22, 2009

sewaktu kipas berpusing

sewaktu dengannya aku sedang seakan mencari idea. bagaimana nak siapkan kerja dengan cepat dan efektif. ketika itu jugak berlegar persoalan dan satu perkataan tertangkap di pena minda. lansung ia menjadi permainan akal diatas helaian topus-topus ion fikiran. dakwat info berjejeran seolah air tebu diperah keluar dari mesin dibulan ramadan lepas. ko puasa tak waktu tu?

s.m.a.r.t.
tema dan ideologi cara kerja yg dikatakan effective oleh banyak orang dan ramai bijak pandai. sebelum menghidupkan amalan ini dalam diri, beberapa upacara perlu dituruti dan dibuat. utamanya siapa yang mempusakakan amalan ini, kurafat x.

secara mutawatir nya aku dapat masa pergi kursus, dengar dalam seminar, ada jugak baca buku supaya lebih banyak ingatnya.

s=specific
m=measurable
a=attainable
r=realistic
t= time oriented

specific. secara mudahnya apa yang aku tahu adalah tak tau pun. tp apa yang disampaikan secara jujurnya tak leh main buat jer, kena tau apa benda yang dibuat dan untuk apa, tengok lepentingannya. cek gak sapa yg patut buat dan seramai mana yang perlu. pastikan guna apa yg perlu sajer.

measurable
maksudnya ada target, ta tak taktak! ada banyak target, supaya lebih bersemangat dan tak cepat bosan. macam main game dalam komputer r, jap jap naik level. so targetnya dari yang mudah sampai yang complete kerja tu. kena pelbagaikan target ni dari segi masa benda tu dibuat, bagaimana nak buat, siapa yg akan jd next mangsa dan buat la tarhet apa pun asalkan jangan dok pening bilang target. sori, target tu pencapaian.

attainable
bley dapat. mat rock cakap "simple beb!, pasti setel". maksudnya lu da tau canner kerja tu nak dibereskan walaupun bleum buat lg. org putih cakap "get an idea". jadi anda mampu . anda mampu mengubahnya.

realistic
real beb, real. maksudnya barang bley jadi. kalo citer caner sesuatu kerja tu nak dibuat. orang yang mendengar percaya dan believe dan secara instintnya tau jika kita wat bley berjaya. jangan banyak short cut pulak.

time oriented
ada masa kerja tu akan dibereskan. make sure tak langgar masa orang lain. secara jujurnya bila bley abis kerja ni? tanyalah diri sendiri berdasarkan bagaimana kita nak setelkan ia.

InsyaAllah bley benda ni jadi panduan hidup.

1 comment:

Anonymous said...

kipas memang pusing...jangan dimatikan. LAMPU...MEMANG PASANG...JANGAN DIMALAPKAN.