Tuesday, March 11, 2008

aku unik, tetap unik, seunik diriku




sepagi-pagi lagi aku bangun kerana menyahut invitation lecturerku yang memerlukan beberapa orang pelajar untuk dibawa ke putrajaya. oleh sebab kelas hari ni lecturer dah cancelkan, so aku pun dengan rela hati pergi sewaktu member-memberku sedang lena diulit syaitan dan mimpi.

sepergianku ke putrajaya ni mengingatkan aku bahawa kali terakhir datang sini adalah tahun lepas,,, kali ini entah mengapa fikiranku lebih terbuka dan aku terasa takjub ngan pemandangan dihadapan, di belakang, di tepi sebelah kanan dan di bawah pijakan kaki yang berkasut.

inilah yang dikatakan pembinaan tamadun, dengan pembinaan putrajaya ini, bukan sahaja kejuruteraan arkitek yang dibangunkan, sebahagian besar otak manusia yang berurusan disini diajar secara halus fikiran mereka dimana kemampuan otak mereka dinaik tarafkan secara langsung dan tidak langsung.... mungkin sesetengah pihak kurang memberkati kata-kataku ini namun dah aku yang tulis,,, kalo tak puas hati... bley buat blog sendiri, tiber...

dalil-dalil tidak rasmi yang aku boleh bawakan terbahagi kepada empat bahagian yang besar iaitu pembinaan sikap yang pertamanya, gaya yang keduanya dan persekitaran yang keempatnya.

oleh itu dapat dirumuskan disini bila seseorang itu berada di putrajaya, ia harus mengubah sikapnya kerana desakan ketakjuban terhadap tempat tu, undang-undang yang wujud dan prosedur-prosedur yang pelik tapi tersusun.

rumusan seterusnya adalah gaya seseorang itu yang terpaksa berfikir lebih 10% dari biasa kerana kedatangan bas yang lambat, tambang bas yang murah iaitu 5o sen tapi selalu jer kena bayar seringgit dan tak dapat baki. memikirkan lebih dari biasa kerana kebesaran saiz putrajaya menyebabkan setiap orang terpaksa taiming masa dia betul-betul. nak jalan masuk pintu bangunan pun dah setengah minit inikan pula nak bergerak didalamnya..

rumusan seterusnya tidak melibatkan bahagian ketiga tetapi keempat, persekitaran manusia yang berfikir lebih 10%, kewujudan sikap setiap manusia dan kejadian yang tidak diingini yang jarang berlaku memastikan persekitaran yang sihat wujud secara automatik, pemikiran kelas pertama secara diam-diam wujud dalam diri manusianya.

2 comments:

Jai said...

ko... mmg unik... seunik aku.
huahuahuahuahua.

Jai said...

hualamak.. wady tampil romantik dalam blog:

Propose her: 200%

Gud luck! ;>