Monday, August 11, 2008

kisah kawin

Baru-baru ini salah sorang ahli keluarga aku mintak ngan mak aku satu permintaan yang agak besar. Nak bertunang!!. Keluargaku agak gempar memandangkan dia masih belajar.dipendekkan cerita, ini adalah komen-komen dari jawatan tertinggi dalam keluarga.

Bapaknya : x boleh
Maknya : x boleh
Kakak sulong : ok jer
Abang ipar 1 : kawin terus la
Kakak kedua : x usah lagi
Abang ipar 2 : x usah lagi
Abang : ok jer
Kakak ipar 1 : ok jer
Aku : perlu ker ku bagi jawapan.

Namun kuasa veto dalam rumah memberi kata putus iaitu x boleh, tentunya tekanan dari kuasa veto ini satu jawapan yang terpaksa ditelan dengan rasa yang begitu pahit. Namun mak aku merasionalkan jawapan tersebut iaitu.

Mak dan ayah aku tak suka anak-anaknya bertunang lama-lama hingga 2, 3 tahun. Seeloknya pertunangan hanya masa yang pendek jer. Bertunang adalah adat orang kita, tapi segelintir masyarakat kita sekarang menganggapnya satu lesen untuk bawak keluar anak dara orang. Ada yang berkelakuan macam dah kawin pun ada. Kawin adalah satu ikatan yang begitu kukuh. Sedangkan jika berlaku sesuatu diantara masa bertunang, ia boleh meleraikan ikatan kukuh yang ingin dijalin itu. Sekian!!.

2 comments:

Adlan said...

wady.. aku nk kawen..

hehe :P

iftin nasuha said...

huhu..kursus kawen x g lagi..huhu..lpas convo insyaallah