Monday, September 22, 2008

riwayat sejarah kemerdekaan Malaysia dipenuhi pelbagai peristiwa yang memberi didikan dan anjakan paradigma. jika dikira, terlalu ramai hero-hero yang terkorban di masa lalu.
satu perkara yang difikirkan adalah bagaimana kita menjadi contoh dan aspirasi bangsa sendiri dan bangsa asing.

perkara ini telahpun berlaku pada malaysia. dari diari sejarah kemerdekaan tanah melayu, antara pencetus semangat kemerdekaan penduduk di bumi kita sekarang adalah kemenangan jepun keatas rusia, betul ker rusia? tak kisahla yang penting jepun telah mengalahkan sebuah bangsa barat suatu masa dulu.
ini adalah peristiwa yang mengubah pemikiran bahawa orng barat tak semestinya tidak boleh dikalahkan.

yag lebih hebat lagi adalah bagaimana negara kita mencapain kemerdekaan melalui rundingan, satu fenomena yang cukup aneh dan bijak. tak dapat aku bayangkan bagaimana rombongan tunku berjaya berbincang, meyakinkan, memujuk seterusnya memenangi idea pembebasan tanah melayu melalui persekutuan tanah melayu, itu pun terjadi selepas british diremukkan dengan kegagalan malayan union.

adakah itu kualiti seorang pemimpin kita kita mahukan, ya.. dan mengikut zaman sekarang kita perlukan pemimpin yang lebih berkaliber dalam mencapai cita-cita menuju malaysia yang maju dan aman damai dan menjadi contoh ikutan negara-negara lain.

1 comment:

Adlan said...

ntah la politik n ekonomi malaysia skrg da xstabil.. pening kepala.
malas nak layan..