Saturday, April 26, 2008

keranda peti ais

sabtu yang sedang diintai oleh matahari membangunkan aku dari lenanya tidur. sebelum aura si matahari diselubungi cahayanya, aku bangun dan terus pi mandi. selepas menghantar adikku ke tempat dia akan bertolak ke sekolahnya, aku menyambung perjalanan ke rumah atuk aku.

rumah atukku agak sunyi memandangkan hanya dia, nenek, pak saudara beserta sorang anak dan seorang isterinya, dan mereka dan pun bersiap untuk keluar memandangkan pak saudara aku ni tak bekerja melalui internet, maklumla kat kampung.

bersarapan dengan datuk dan nenek mengimbau kenangan dulu kerana kat rumah itulah aku di hidangkan dengan kehidupan di kampung, yang menjadikan aku merasai penat lelah membanting tulang di sawah padi, padang tembakau dan kebun buah-buahan.

lama jugak aku dok rumah atuk aku yang agak tak sihat tu. tapi hari ni dia agak sihat sikit selepas menjamu sedikit makanan dan ubat-ubatan. selepas sejam setengah maka ku pun balik ke rumah parent aku, sedang dok lepak-lepak, mak aku mintak drive dia ke rumah sorang jiran yang dikhuatiri tak berapa sihat.

alhamdulillah, si jiran yang dimaksudkan itu masih ok cuma mengalami sedikit demam jer, apa lagi, terpaksa la aku menunggu dan mendengar diorang berborak-borak dihadapan sajian yang ku kenali sebagai bihun masak pagi tak habis lagi.

tertiber aku dapat menangkap bunyi nama aku disebut-sebut bukan sebagai zikir, malahan sebagai ungkapan untuk menyusuri masa lepas. tak sangka, mak aku sempat bercerita tentang aku yang hampir mati disebabkan masuk dalam peti sejuk.

once upon a time, mak aku tengah bersihkan peti sejuk, jadi segala organ-organ si peti itu dikeluarkan. aku pulak masa tu masih kecil, bijak, comel dan entahla apalagi kata-kata pujian terhadap aku yang masih belum dianuggerahkan amanah memikul dosa ni.

aku waktu tu tengah melayan adikku yang ingin bermain sedangkan aku pada ingatanku tentu sekali ingin baca buku, jadi abang yang sporting ni pun layan la adik yang berumur tak lebih dari tiga tahun ni main.

entah macam mana aku pun cam nak main sembunyi-sembunyi yang senang disebut dalam loghat kelantan sebagai "nnusuk", jadi aku pun masuk dalam peti sejuk yang boleh memuatkan badan seorang abang yang sporting yang setahun lebih tua dari adiknya. lepas tutup aku pun tersengih, he he he, tentu dia tak jumpa aku.

walhal mak aku tertiba perasan yang aku telah ghaib dari pandangan mata seorang ibu, mula-mula tak kisah lagi, tetapi selepas beberapa ketika, dia pun mulakan misi mencari dan menyelamat, setelah ditanya pada adikku, lantas dia menunjukkan kearah peti sejuk yang masih stabil kedudukannya di atas paras bumi.

sebelum itu, aku yang masih dalam peti sejuk, terasa lemas dan ingin keluar sebab da lama, tetapi bila nak tendang jer, mak oii, kuat jugak tutupan daun pintu peti sejuk ni. dah tendang-tendang tak guna, jadi aku gunakan ikhtiar terakhir sebagai seorang yang masih waras dan berkaliber, aku buat-buat menangis betul-betul dan memanggil-manggil mak aku.

mak aku pulak dengar panggilan aku sayup-sayup jer, tapi dekat, mujur la selepas bertanya pada adik aku, mak aku perasan peti kosong. jadi dengan penuh dramatiknya, mak aku bukak pintu peti tersebut dan mengeluarkan aku dari situ.

tak usah aku ceritakan plot-plot berikutnya memandangkan ia terlalu hiba dan masa ku dalam cyber cafe ni pun dah agak lama.

kesimpulan dari cerita ini, belajar la bahasa kecemasan seperti s.o.s dan mayday! maday!. jangan lupa, simpanlah makanan dalam peti sejuk untuk mengelakkan ia rosak.

4 comments:

Anonymous said...

kalo ko dok lame lagi dlm peti ais tu mesti name ko akan bertukar dari 'aswady' menjadi 'si putihku'..:)

Anonymous said...

tu lah kau... terpengaruh sangat dengan undertaker tuh.. nasib baik kau masok dlm peti ais.. kalu kau masok dlm mesin basoh, macam mana lah kesudahnnya yer?

Anonymous said...

keisan kat peti ais baru tu... (bukannye kesian kat ko!)

Anonymous said...

orangs, sila ambil perhatian bahawa peti tersebut bukanlah peti baru..