Thursday, May 29, 2008

teh tarik

tiap kali pegi, itulah yang kau mintak. kat mana pun, itulah yang terpacul. ikutkan hati lain yang difikirkan. itulah cerita aku dan teh tarik. sejak bila lagi aku menggemari teh tarik ni aku tak pasti. mungkin kisahnya selepas aku mengordernya kat sebuah kedai mamak yang tidak aku ingati kat mana tempat tu.

yang menariknya, teh tarik ni paling cepat untuk disiapkan kalo korang pegi ke kedai. ia pulak bukanya air segera yang biasanya kita tengok dah dibuat banyak-banyak dalam balang tunggu nak tuang jer. teh tarik ni dah jadi kegemaran malaysia dan no wonder la aku pun turut terpana oleh rasanya dan warnanya.

akan tetapi teh tarik ni tak la baik sangat berbanding teh cina, ia lebih mengandungi pewarna tiruan bagi sesetengah kedai kerana tehnya di beli secara timbang. daun tehnya yang paling rendah mutunya dan pelancong diberitahu bahawa rakyat malaysia gemarkan teh tarik, mesti lepas diorang cuba, pastu berfikir selama dua minit dan terus amik kesimpulan bahawa pasal tu la orang malaysia susah nak maju.

lagi dasyat apabila dr sms(sheikh muzaffar syukur) telah membawa naik teh tarik ni semata-mata untuk buat demonstrasi buat tarik teh tarik kat angkasa lepas. tentu lepas ni banyak dunia melihat sememangnya orang melayu ni takkan maju.

tak kisahla popular ke tak popular teh tarik ni, aku sememangnya bercadang nak ubah citarasa aku dalam minum-minum kat kedai ni.

No comments: