Tuesday, June 24, 2008

apa kejadahnya

dah 4 hari termasuk hari ni aku tak dapat tengok euro 2008. malah siapa pun aku tak tau penjaring gol terbanyak setakat ini. masakan ia dapat dicari ganti kalo ada siaran ulangan pun tak sebest yang live. live!!!! satu perkataan yang dicanai oleh mindaku untuk diletakkan persoalan. adakah yang dimaksudkan dengan live, aku kira antara malaysia dan switzerland agak jauh. mungkin beberapa ribu kilometer.
sekiranya pengadil meniup wisel pada pukul 3.15000 pagi (waktu switzerland) dan neurons elektrik bergerak selaju 300 meter sesaat, maka tiupan wisel adalah pada pukul 3.15000 pagi (waktu malaysia) jugak. kerana jauh pejalanan tidak memungkinkan berlakunya peralihan pada bilangan sesaat dalam waktu. tetapi apa yang dimusykilkan disini adalah alatan yang diguna untuk membawa perlawanan itu iaitu peralatan elektrik tentunya mempunyai rintangan samada rintangan medium, rintangan dalam ataupun rintangan bahan.
satu contoh mudah adalah proses penukaran gelombang cahaya kepada gelombang elektrik di stadium, kemudian gelombang elektrik bertukar kepada gelombang radio untuk dihantar ke satelit, pemerosesan untuk memecahbahagikan kepada beberapa gelombang televisyen pada geografi yang berbeza dan akhir sekali penukaran gelombang radio kepada arus elektrik daam televisyen di rumah anda.
senang citer, aku terfikir balik bahawa terdapat sedikit lagging dalam show tersebut, namun ianya dalam kadar nano saat yang memungkinkan tiupan wisel di malaysia adalah pada pukul 3.15284 pagi dan jika dibundarkan untuk tontonan umum, tentunya masih pada pukul 3.15 pagi waktu malaysia dan kesimpulan yang dibuat adalah seperti hipotesis awal iaitu ia dianggap live.

1 comment:

Anonymous said...

tak paham la wady amenda ko ckp..????