Thursday, June 12, 2008

hujung minggu yang penuh

honda civic berwarna putih meluncur laju memecah kedamaian petang 7hb jun iaitu hari sabtu, pemanduan lebih dari lima jam ini akan membawa pemandu dan penumpangnya ke 340km kehadapan iaitu kuala lumpur bandaraya yang sedang pesat membangun. sampainya honda civic ke tempat tujuan iaitu rumah gombak, di hadapan sebuah apartment pemandu dan penumpangnya turun dan menuju kesebuah rumah, rumah kakak kedua ku.

kakak sulongku membawa anak bongsu kakak keduaku dari kelantan yang ingin dijumpakan dengan ibunya di gombak ini. maksud kedatangan honda civic abang iparku bukan lah semata-mata untuk membawa anak saudaraku itu, walhal kedatangannya dalam waktu cuti sekolah adalah untuk menghadiri majlis "menyambut menantu" yang mana pengantin perempuannya adalah adik beliau. majlisnya esok. maka esok yang dimaksudkan pun tiba, iaitu hari ahad, lebih kurang pukul satu tengahari, aku dan abangku pun sampai ke majlis tersebut di damansara.

maka dari jauh dapatla aku lihat pengantinnya yang disandingkan dengan satu lagi pasangan. dua pasang pengantin dalam satu majlis. berbalik kepada adik abang iparku yang berkahwin ni, aku panggil dia Ina, umurnya sama dengan umurku dan sekarang dia bekerja di angkasapuri sebagai pembaca berita radio. tadi aku melihat dari jauh , sekarang bila dah sampai dekat aku pun dapatla tengok pasangan pengantin tu dari jarak dekat pulak.

dah tengok tu aku pun pergi pulak ke tempat dimana pengunjung perlu makan, jadi aku pun jamah la sepinggan nasi, tak sangka pulak tengah dok makan nasi ada orang bagi bunga telur, maka aku pun sambut la pemberian tersebut dengan senyuman menawan kalbu. selesai kat majlis sanding tersebut, kakak sulongku kata nak pegi ikea pulak, jadi aku yang sekereta dengannya terpaksalah menurut kemahuannya sambil berkata dalam hati ''mmm best jugak pegi sana". jadi lebih kurang kul tiga petang kami pun pergi ke ikea yang terletak tak berapa jauh(berkereta jugak) dari tempat pertama tadi.

kat ikea, selepas memparking anaknya dalam smaland, kakak aku dan suaminya pun berwindow shopping la dengan gembiranya tanpa gangguan budak kecik. aku pulak tak menunujukkan kejangkungan yang walaupun ini 1st time aku pi sini. kagum jugakla dengan konsep perniagaan yang dibawa oleh ikea ini. dah sudah cerita tentang ikea, abang aku kata dia nak balik awal sebab dia nak pergi ke masjid sri petaling, kat pusat tabligh. tanpa melepaskan peluang aku cakap aku nak ikut, yer tak yer dah lama aku berhasrat nak pergi ke masjid ini.

jadi aku pun ikut abang aku yang tinggal kat bangi ni balik, abang aku ni join tabligh dari sekolah menengah lagi tetapi, aku pulak join pengakap waktu tu hehehe. di jadikan cerita, bila waktu maghrib masuk kami berdua pun sampai kat masjid tu, pergh..... waktu maghrib macam hari jumaat. dah la besor sangat masjid tu, dengan masjid negara pun lagi besar masjid ni. orang pulak tak perlu cerita, aku agak ada kot dalam 10ribu itu pun telahan dari pelbagai pendapat, ada kata 20 ribu, ada kata 5 ribu, ada kata takder ribut , ada kata beribu orangnyer.

kat sini memang ramai, tapi tak sangka lepas isyak masa dok tunggu abang aku kat tepi tangga, ntah sapa tegur aku, memangla tak kenal mula-mula, pastu lepas orang yang berjambang dan bermisai (dua dua tebal) tu mempelkenalkan diri, baru la aku teringat yang dia adalah seorang sahabatku yang aku kenali kat matrik dulu. orang panggil dia wafa. bila nak balik, wafa ni bagi aku hadiah sehelai kopiah hitam dengan kata-kata "nak sembahyang pakai la kopiah". jadi aku pun pulang dengan abangku yang tak dpat hadiah dari wafa. bila sampai rumah, aku terasa penat dan sambil tengok bola kot, aku tertidur.

1 comment:

Anonymous said...

nak solat pakai la kopiah-hehehe..macam lawak je apabila wady diberikan kopiah "hitam"...