Thursday, June 19, 2008

tajuk tak leh decide lagi

sedang aku berkeliaran di dalam rumah mencari-cari manual dapur untuk goreng daging burger dan manual oven untuk panaskan makanan petang ni, ruang bicara televisyen menyiarkan iklan dance with the star. pause kejap pergerakan aku tengok iklan tu, lantas terfikir bahawa industri musik ditanah air malaysia masih belum kuat memandangkan ianya seolah-olah meraba-raba mencari identitinya sendiri, mencari selepas lima puluh tahun atau meraba mencari kerana keghairahan industri musik di negara lain.
jelas iklan tadi bukan buatan malaysia tapi ianya ditayang dimalaysia. berbalik kepada identiti. ianya pada artis, pada unsur musik itu sendiri atau penyampaian dari media. kesemuanya memang perlu diambil kira.
aku telah menjumpai kotak dapur masak dan oven tersebut, sedang ingin aku buka kotak tersebut untuk mengambil manual, otakku pantas mencadangkan. kenapa tidak diadakan konferens, perjumpaan atau diskusi dimana ahli masyarakat perlu dibawa melihat pelbagai budaya dari luar dan mengambil idea dari budaya-budaya tersebut untuk mencipta identiti malaysia.
agak luas bidang yang aku perkatakan. secara ringkasnya, jika kita melihat cara artis kita berpakaian, ianya tak berbeza dengan artis barat. artis kita berfesyen sama dengan apa yang ditayangkan oleh artis dari amerika syarikat dan negara eropah.
agak susah jika beberapa pihak sahaja yang mencuba, tapi jika ramai rakyat malaysia yang mencuba memberi idea, tentunya ia bukan satu masalah.
dalam kotak tersebut tiada manual, jadi terpaksa aku cuba sendiri berdasarkan logik fikiranku tentang dapur tersebut, pastu ada peluang, cari dalam internet. pegi makan dulu yer...

1 comment:

Anonymous said...

ya, sungguh mendalam..

aku mengofferkan diri aku untuk menjadi committee sekiranya engkau menganjurkan seminar tersebut. aku masih tak cukop ilmu nk jadik panel.. all the best!